Wednesday 13 April 2011

Ujian Kontrak

Test 
Soalan
Tegap manufactures printing presses and BeritaNet, a publisher of a local newspaper, had decided to purchase new presses.

Ah Chong, a representative of Tegap, met with Ah Kau, the president of BeritaNet, to describe the advantages of Tegap's new press. Ah Chong also drew rough plans of the alterations that would be required in the BeritaNet’s pressroom to accommodate the new presses, including additional floor space and new electrical installations, and left the plans with Ah Kau.

On December 1, Ah Kau received a letter signed by Hassan, a member of Tegap's sales staff, offering to sell the required number of presses at a cost of RM2.5 million. The offer contained provisions relating to the delivery schedule, warranties, and payment terms, but did not specify a particular mode of acceptance of the offer. Ah Kau immediately decided to accept the offer, and telephoned Hassan's office. Hassan was out of town, and Ah Kau left the following message: "Looks good. I'm sold. Call me when you get back so we can discuss details."

Ah Kau next telephoned Premfirm and rejected an outstanding offer by Premfirm to sell presses to BeritaNet similar to those offered by Tegap. Using the rough plans drawn by Ah Chong, Ah Kau also directed that work begin on the necessary pressroom renovations. By December 4, a wall had been demolished in the pressroom and a contract had been signed for the new electrical installations.

On December 5, the Prime Minister announced a ban on imports of foreign computerized heavy equipment. This removed from the Malaysian market a foreign manufacturer that had been the only competitor of Tegap and Premfirm. That afternoon, Ah Kau received a telegram from Tegap stating, "All outstanding offers are withdrawn." In a subsequent telephone conversation, Hassan told Ah Kau that Tegap would not deliver the presses for less than $2.9 million. A telephone call by Ah Kau to Premfirm revealed that Premfirm's entire output had been sold to another buyer.

a) Was Tegap obligated to sell the presses to BeritaNet for $2.5 million? Discuss.

b) Assume Tegap was so obligated. What are BeritaNet' rights and remedies against Tegap?  Discuss.


 Jawapan
a)

Wujudkah Tawaran, Penerimaan dan Balasan?

Tawaran – Tawaran ialah penyampaian oleh satu pihak akan niat untuk berkontrak. Tidak terdapat indikasi di dalam fakta bahawa wakil Tegap atau Ah Chong membuat suatu tawaran kepada suatu pihak yang lain dalam perbualannya. Perbualan tersebut didapati lebih melibatkan perkonsian maklumat dan penyampaian niat secara am. Surat daripada Hassan yang diterima pada 1 Disember adalah merupakan suatu tawaran, Ianya menyatakan secara terperinci kuantiti, termasuk harga, penghantaran, jaminan dan kaedah bayaran.

Penerimaan – Panggilan telefon dari Ah Kau kepada Hassan adalah bertujuan untuk penyampaian penerimaan. Tawaran tersebut tidak menyatakan dan menetapkan kaedah penerimaan maka dibawah Akta Kontrak 1950, ianya boleh diterima mengikut mana-mana kaedah yang munasabah, termasuk melalui perbualan telefon. Panggilan telefon telah dibuat pada masa yang munasabah selepas tawaran dibuat, malahan sebaik sejurus selepas tawaran. Isu yang timbul adalah samada pesanan telefon Ah Kau cukup jelas untuk membentuk penerimaan yang sah. “Kelihatan menarik” mungkin tidak mencukupi tetapi “ianya terjual” menunjukkan penerimaan. “Hubungi saya … maka kita boleh bincang dengan lebih terperinci” boleh mencadangkan bahawa perincian belum dipersetujui dan Tegap boleh mempertikaikan bahawa ia tidak memahami perbualan telefon Ah Kau sebagai menunjukkan suatu penerimaan kerana frasa berkenaan.. Walau bagaimanapun dibawah Akta Kontrak 1950, tidak ada masalah tentang penerimaan walaupun masih ada perbincangan terma-terma yang tidak penting yang belum jelas. Kontrak penjualan oleh Tegap adalah dipersetujui walaupun terdapat perincian yang belum dijelaskan atau untuk di rundingkan. Secara seimbang, mahkamah mungkin akan mendapati BeritaNet telah membuat penerimaan kepada tawaran Tegap di dalam perbualan telefon tersebut.

Balasan – Balasan didalam urusan ini adalah pencetak untuk harga RM2.5 juta dan tidak ada pertikaian mengenainya..

Dengan itu, telah wujud hubungan kontrak diantara Tegap dan BeritaNet untuk jualan pencetak dengan harga RM2.5 juta dan tertakluk kepada lain-lain terma yang dibuat pada 1 Disember. Tegap berkewajipan untuk menjual dengan harga RM2.5 juta.



b)



Damages – Bila Hassan melakukan pecah kontrak, pembeli boleh mendapatkan ganti-ruginya berdasarkan perbezaan antara
a) kos pengantian dari sumber lain dengan harga kontrak atau
b) harga pasaran dengan harga kontrak.
Disini, perbezaan tersebut mungkin sebanyak RM400,000.00 jika  tawaran terbaru wakil Tegap mewakili harga pasaran. Sebagai tambahan BeritaNet boleh menuntut “consequential damages” – kerugian-kerugian yang mana boleh dilihat oleh seorang manusia munasabah pada masa kontrak atau kerugian-kerugian yang telah dikemukakan terlebih dahulu kepada pengetahuan Hassan.  Tiada bukti sebarang kerugian tersebut disini. BeritaNet juga boleh menuntut “ Incidental damage” seperti cost menyediakan duit muka. Tidak ada kemungkinan untuk tuntutan “Punitive damages”.
Restitution – Jika Hassan telah secara tidak adil mendapat keuntungan dari pecah kontrak tersebut, pembeli mungkin boleh menuntut jumlah keuntungan yang diperolehi oleh Hassan. Tidak terdapat sebarang petunjuk disini bahawa Tegap telah secara tidak adil mendapat keuntungan tersebut melainkan dapat menjual pencetak tersebut dengan harga yang lebih tinggi.
Specific Performance – BeritaNet boleh mendapatkan arahan perlaksanaan spesifik hanya jika lain-lain remedi didapati tidak memadai. Disini BeritaNet mungkin tidak dapat mencari sumber pengantian untuk pencetak tersebut kerana satu-satunya pesaing iaitu Premfirm telah menjual kesemua keluarannya. Jika kerugian yang boleh dituntut oleh BeritaNet didapati tidak memadai contohnya jika pencetak sediada perlu di tukar, BeritaNet telah memenuhi keperluan ini untuk menuntut perlaksanaan spesifik.

No comments:

Post a Comment